Příběh první – co dokáže velká láska z gymplu

V českém podnikání dnes patří k absolutní špičce.Je majitelkou české kosmetické firmy Ryor,  kterou založila v  roce 1991. Je energická, dokáže pracovat až 10hodin denně, je zodpovědná, ráda a dobře vaří, je neskutečně pohostinná, poslouchá gospely, miluje divadlo a knihy -  její nejmilejší knihou je Jirotkův Saturnin, ráda cestuje, je s ní legrace, sbírá anděly, relaxuje na procházkách se psem, má 23 letou dceru Janu, je rozvedená a dokáže si poradit v každé situaci. Svůj život zasvětila chemii a výrobě kosmetiky. Život se s ní ale nikdy nepáral. Vyrůstala v Poděbradech v učitelské rodině. Rodiče se rozvedli, když byla ještě malá holka. Od útlého dětství se musela učit samostatnosti. Byla dítě s klíčem na krku.

Na gymnáziu se zamiluje do kluka, který je fanda do chemie. Láska je to taková, že ovlivňuje i výběr vysoké školy Její maminka říkala, že kdyby se zamilovala do ševce, byla by dnes švec. Láska ke klukovi sice skončila, ale láska k chemii nekončí. Naopak! Po gymnáziu se rozhoduje pro studium na VŠCHT.

 

Ing. Štěpánková retro foto

 

Kde s vzala, tu se vzala – česká značková kosmetika RYOR. Ale jak to vlastně začalo?

 

Příběh druhý – krém za milion devizových korun a osudové rozhodnutí

 

Od roku 1971 pracuje Ing. Eva Štěpánková jako vedoucí výroby  v Ústavu lékařské kosmetiky. Je nejmladší a šéfuje mužům i třikrát starším než je ona. Dobrá zkušenost pro budoucí úspěšnou podnikatelku! Odsud po 17 letech odchází na mateřskou dovolenou.  Je jí 43 let, když se jí narodí dcera Jana. Záhy přijímá nabídku Státního statku v Jenči u Prahy, aby pro ně vyvíjela kosmetické přípravky založené na přírodních extraktech. První přípravky, které pro Státní statek vyrábí, se pod značkou Kora (kosmetika racionální) prodávají  v parfumerii v Praze na Můstku. V roce 1990 zavádí  do prodeje u nás první výživný ochranný krém. Je to oceněný Výživný krém s černým rybízem a Státní statek za něj získal milion devizových korun. Sama často i s miminem v náručí organizuje vývoj, domácí výrobu s přidělenou laborantkou, shání stroje, suroviny, obaly, zvládá i tehdy velmi těžká schvalovací řízení. Statek jde do restituce a to znamená konec slibně rozjeté výroby, ale významný mezník v začínající kariéře Ing. Evy Štěpánkové. Uvědomuje si, že už dál nechce prodávat vlastní mozek, hlavu i ruce. Ing Eva Štěpánková stojí na prahu osudového rozhodnutí.

 

Ing. Štěánková promoce


Příběh třetí -  neměla na výběr, ale je to příběh se šťastným koncem

 

Nápad se chytil!

Příběh Ing. Evy Štěpánkové je fascinující. Sama bez pomoci příbuzných musí najednou skloubit a ustát dvě nové role: matky i podnikatelky. A vstupní kapitál? Oproti gigantickým koncernům, které jí zdánlivě stojí v cestě, pouhých 30 tisíc! Nemá však na výběr.

Cítí odpovědnost za spolupracovníky a kolegy, ale hlavně za svoji dceru Janu.

První přípravky jsou určeny profesionálním kosmetičkám. Prozíravá podnikatelka vytuší, že na trhu chybí přípravky pro péči v kosmetických salonech. Jsou tady  jenom Ústav lékařské kosmetiky a Hygie, ale ty stagnují a nedokáží reagovat na začínající poptávku.  Začátkem devadesátých let přichází boom. Jako houby po dešti vznikají školy pro kosmetičky a kosmetické salony. Zájem je obrovský. Pokud to čas dovolí, jezdí Ing. Štěpánková  také přednášet do nově vznikajících škol. Její popularita a odborná prestiž roste. Poptávka po kosmetice Ryor rychle roste. Výroba se rozšiřuje o přípravky určené pro domácí ošetření. Nápad, vyrábět vlastní českou přírodní kosmetiku, se chytil!

 

 

Příběh čtvrtý – muselo to přijít.

Prostory v rodinném domě v Praze Na Spiritce nestačí. Je třeba hledat jiné, nové, větší  prostory. Výroba se stěhuje do pronajatých prostor Státního statku, provozovna v Lotyšské ulici funguje jako sklad a expedice pro kosmetičky, v Soukenické ulici v Praze 6 otevírá Ryor první firemní prodejnu, kterou při povodni v roce 2002 odnáší voda. Ceny za pronajaté prostory rostou a Ryor stojí před zásadním rozhodnutím. A jednoho dne, muselo to přijít,  přichází klíčové rozhodnutí - přestěhovat se do vlastního. Firma hledá vhodný pozemek  pro výstavbu vlastního výrobního areálu. Pozemky nachází v Kyšicích nedaleko Prahy. Do nových provozů v Kyšicích se stěhuje výroba, expedice, prostě celý nový závod. Píše se rok 1997.

Jana a Eva

Zajímavost - jak vznikl název Ryor ?

 

Značku Ryor, jež vytváří v zákazníkovi dojem luxusního zboží dodnes marketingoví odborníci chválí. Samotný název neskrývá přitom nic tajemného. Tvoří jej dvě začínající slabiky názvů základních parfémových kompozic  - rybíz a oranž. Autorem názvu Ryor byl někdo z pracovníků Státního statku, pro který Ing. Eva Štěpánková pracovala, ale protože si jej nedal patentovat, zůstal v rámci dohody po jejím odchodu paní Evě -  výborný tah začínající podnikatelky.

 

Ryor dnes

 

Firma Ryor dnes nabízí cca 210 přípravků  pro domácí  i profesionální péči. Je největší soukromou českou firmou vyrábějící kosmetiku. Značka našla své zákaznice ve 20 zemích světa – od Spojených států přes Slovensko, Německo, Norsko, Bulharsko, Austrálii, Řecko, Ukrajinu, Kazachstán, Rusko, Bělorusko, Mexiko a Maďarsko.

 

Proč je kosmetika Ryor levnější?

 

Odpověď je zároveň i dobrá zpráva pro zákaznice - Ryor je levnější o reklamu. Toto je pochopitelně už o něco horší zpráva pro marketing značky. Vy si ale můžete být jisté, že kosmetika Ryor se přiblížila věhlasným značkám nejen svými kompozicemi a složením, ale také – a na to je paní majitelka obzvlášť pyšná – vynikající kvalitou. Klíčovým ukazatelem kvality a účinku krému je čerstvost surovin. Častým problémem u nejdražších kosmetických přípravků je použití velkého množství konzervačních látek, které způsobují jeden podstatný vedlejší efekt a to, že extrémně zatěžují pleť. V minulých letech jsme na příklad na trh uvedli kaviárovou kosmetiku či kosmetiku s arganovým olejem a zlatem, které ve světě zaručeně patří k těm nejluxusnějším. Například Ryor Caviar Care si ale v kvalitě nezadá s nejluxusnější zahraniční kaviárovou kosmetikou. Jediné, v čem se ji ovšem nikdy nevyrovná, je právě cena. Srovnatelné balení kaviárového krému stojí totiž v přepočtu až čtyři tisíce korun a přípravek od Ryoru čtyři sta korun! "Máme zákaznice, které nám prozradily, že si potrpí na luxusní zboží,  ale přesvědčili se o kvalitě Ryor a nyní pravidelně nakupují v naší značkové prodejně na Národní třídě či v dejvické prodejně v Lotyšské ulici č. 10. Právě tam jednou za měsíc mají zákaznice i zákazníci možnost potkat se a poradit s paní majitelkou Ing. Evou Štěpánkovou. Na toto setkání se vždycky těší. Aktuální termíny najdete tady: http://www.ryor.cz/cz/akce-poradny-a-slevy/

Budova RYOR v Kyšicích u Kladna